Otázky a odpovědi, týkající se problematiky věřících katolických transsexuálů
scénář interviewu ThDr. Jiřího Skoblíka s TV v lednu 2005
Kurzívou jsou psány otázky kladené TV
Poznámka: Zkratka TS znamená transsexuál nebo transsexualita; někdy by bylo lépe použít termín transgender, zejména, jedná-li se o akcent na společenské (případně i právní) přijetí společností v žádoucím pohlaví. Slovo transsexuál bývá kritizováno, protože obsahuje přílišný akcent na sexuální stránku, zatímco u poruchy pohlavní identity v první řadě o sexuální aktivitu vlastně nejde.
- Vydala katolická církev nějakou závaznou směrnici, upravující přístup k TS (=transsexuálním) lidem?
- Nikoliv, k dispozici jsou pouze publikace morálních teologů, vyjadřujících svůj názor.
-
Zmiňuje se o tomto tématu nějak bible a jak? Jsou případně nějaké jiné zdroje?
- K možnostem moderní medicíny se bible pochopitelně nevyjadřuje, ale mnozí v ní vidí doklad pro požadavek stability dvojího pohlaví. Pokud jde o jiné zdroje, jistou analogií představují například úvahy křesťanského starověku o kastraci z asketických důvodů.
- Liší se přístup církve k TS podle zvoleného způsobu léčby? (ne/přípustnost operací)
- Samozřejmě; všichni křesťanští etici vřele vítají a doporučují psychoterapii, zatímco hormonální a zejména chirurgickou léčbu převážná, možná značná část etiků, odmítá.
- Proč? Jaké jsou argumenty?
- Protože v lidském těle vidí Boží tvorbu, která nemá být bez dostatečného zdravotního důvodu poškozována, což se děje zmíněnou terapií. Poruchu pohlavní identity za dostatečný zdravotní důvod nepovažují.
- Existují různé názorové proudy uvnitř katolické církve v tomto směru?
- Ano, jde v podstatě o dva proudy. Jeden se staví k rekonstrukci pohlaví zamítavě, druhý za jistých podmínek vstřícně, i když zdrženlivě.
- Je vhodné, aby TS přijali svou poruchu jako kříž, který pokorně ponesou?
- Kdyby mi nějaký věřící transsexuál položil takovou otázku a ujistil mne, že je hotov tento kříž nést, přirozeně bych mu to nevymlouval, naopak snažil bych se ho v tomto úmyslu posilovat. Podle svých zkušeností však soudím, je takové očekávání nerealistické.
- Dají se pro rekonstrukční operaci najít vhodné analogie? Jaký panuje postoj církve vůči uzavírání církevních sňatků u těchto lidí?
- V katolické literatuře se uvádí jako analogie přímá sterilizace, tzn. sterilizace, která postrádá somaticky zdůvodněnou indikaci. S tím souvisí otázka rozsahu tzv. zásady celistvosti (princip totality), podle které je možno obětovat část těla ve prospěch celku.
Pokud jde o druhou část vaší otázky, současné kanonické právo sňatky takových lidí odmítá pro překážku impotence.
- Dá se v budoucnu předpokládat nějaký vývoj církevních názorů na tuto problematiku?
- Vývoj církevních názorů na tuto problematiku závisí na vývoji širšího a hlubšího pohledu církve na sexualitu vůbec. Italský etik Sandro Spinsanti to vyjádřil takto: teolog, zabývající se antropologickými předpoklady pohlavní identity, si bude vědom toho, že novost a komplexnost artikulace problematiky mu ještě nedovoluje systematický pohled.
- Jaká byla komunikace TS s Bohem v dětství, modlitby, prosby o zázrak atd.?
- Dvěma slovy řečeno, velmi příkladná (pokud jde o mně známé transsexuály).
- Jak ovlivnila víra jejich coming-out, tedy uvědomění si své TS, sebepřijetí a volbu léčby?
- Řekl bych, že víra promluvila zřetelně do jejich poruchy, že uvažovali o diagnóze a terapii právě jako věřící.
- Jak zodpovídají před Bohem svou volbu operace?
- Jak zodpovídají před Bohem svou volbu operace?
- Jaký motiv spatřují ve své TS, zkoušku, kříž, požehnání?
- Všichni chápou svůj úděl jako kříž, který však může (jako každý kříž) přinášet do života určitá požehnání.
-
Domnívají se, že je vhodné svou TS nést bez léčby, jako kříž? Ano? Ne? Proč?
- Nést svou TS bez léčby nepovažují za možné, ale ani za nutné. Nelze však přehlédnout určitý počet transsexuálů, kteří se dobrovolně operace vzdávají a spokojují se se společenským přijetím v žádoucím pohlaví. To platí zejména o západě. Počet těchto lidí je pochopitelně proměnlivý.
- S jakými reakcemi se setkávají u svého duchovního, u ostatních věřících?
- Pokud jde o duchovní, podle mých zkušeností jsou jejich reakce překvapivě chápavé, řekl bych, že se tam projevuje moudrost zpovědníků, u věřících se TS někdy setkávají s určitou diskriminací.
- Jaká jsou jejich přání vůči církvi?
- Aby byla o této záležitosti dostatečně poučena a připravena na citlivý pastorační kontakt s TS.
© ThDr. Jiří Skoblík přednáší morálku na Katolické teologické fakultě UK Praha
Aktualizace 25.1.2005 VS