UDÁLOST. Stává se tradicí fakulty, rokovat dva dny koncem září ve fokolárním domě ve Vinoři. Tento rok bylo setkání věnováno sestavování strategického plánu fakulty. Pozván byl anglický profesor John Davies, který uváděl učitelský sbor do problematiky takového plánu. Do kontaktu s fakultou se dostal tím, že děkan fakulty jel hledat do zahraničí sponzory. Němci mu řekli, aby předložil plán, na který by mělo smysl přispět. Zároveň mu doporučili Daviese.
PRUBĚH: Po předložení všeobecných zásad Daviesem se rokovalo ve skupinách: témata byla poslání a cíl fakulty, studium na fakultě, výzkum (fakulta jako vědecká instituce), personální a finanční zdroje fakulty, vnitrostátní a zahraniční spolupráce.
DETAILY ROKOVÁNÍ: Debatovalo se o silných stránkách, na kterých se dohodlo kolegium děkana: k nim patří vůle pracovat, zodpovědnost za příští generaci kněží, dobré technické zázemí, malý odstup funkcionářů od ostatní akademické obce, přínos UDKU (ústavu dějin křesťanského umění).
Debatovalo se také o slabých stránkách: chybí teologické osobnosti, nedostatečná propagace fakulty na veřejnosti, fakulta má pošramocené jméno, existuje až překvapivá nedůvěra kněžských i jiných kruhů vůči fakultě, je příliš mnoho administrativní a pedagogické práce pro výzkumné pracovníky.
ŠANCE: fakulta sídlí v Praze jako centru kulturního a politického dění, je součástí UK s velmi dobrým mezinárodním zvukem. Naproti tomu jsou však také nebezpečí: hrozí ztráta katolické a teologické identity. To prozrazují lákavé profánní obory a uplatňuje se sporný vliv trhu: na určitý obor je málo odborníků, zároveň malý zájem studentů, ale jedná se o centrální obor.
Upozorňovalo se na nejasný vztah ČBK k fakultě. Teologie by mohla být charakterizována jako korifej a interpret magisteriálních postojů.
ZVLÁŠTNÍ OKOLNOSTI: Přítomen byl rektor Wilhelm, prof. Lobkovicz: Pro fakultu platí, že není v agonii, ale také není ze všeho venku, starosti zůstávají. Pomocí pro orientaci může být sledování způsobu, jak řeší věci Olomouc a Budějovice.
POTĚŠITELNÉ je, že pro vysoké školy platí všeobecně: dostanou více peněz, jak ujistil rektor Wilhelm. Pro fakultu, že bývalý proděkan Novotný dostal od univerzity za zásluhy o konsolidaci fakulty stříbrnou medaili.
VZTAH KE KNĚŽÍM: Studuje málo budoucích kněží, ale fakulta není jen pro ně, to by mělo být patrné na zájmu o laické posluchače, na péči o seniory, protože teologie je vědecký obor, splňující kriteria vědy, jak jim rozumějí humanitní obory. Je přirozenou potřebou náboženského člověka, která má mnoho podob. Rahner ji definuje jako reflexi žité víry.
Základ studia spočívá v rozumových základech náboženského života člověka, následuje bible, systematika (soubor výsledků biblického bádání ve spojitosti s lidskou zkušeností a vědeckým výzkumem, to vše se zřetelem k jejímu vývoji); systematika vyúsťuje do praktických oborů. Je jasné, že se u teologie nejedná o skleněný zámek, ale spíše o živé orientální tržiště. To bylo zřejmé ve středověku, pro který se dnes ozývá určitá rehabilitace. Dnešní podoba teologie není kontroverzní, apologetická, ale misijní a ekumenická.
Příklad práce teologické fakulty: Klaus a NGO (nevládní organizace). Skupina fakulty vypracuje posudek na prezidentovu kritickou řeč o NGO a ve spojení s vhodným žurnalistou jej publikuje. Kdyby toto začalo fungovat, nesloužilo by to pouze k zviditelnění fakulty jako cenného partnera v dialogu se společností, ale znamenalo by to také příspěvek k skutečnému rozvoji české národní kultury, která kráčí po všelijakých cestách, aniž by byly měřeny pouze křesťanským metrem.
Na začátek stránky | Na seznam komentářů | Na úvodní stránku |